public-gold-logo-maroon
Mengapa simpan emas? Sebab nak Untung atau Protect value duit? or both?
Home » Tips Simpanan Emas  »  Tips Pelaburan Emas  »  Mengapa simpan emas? Sebab nak Untung atau Protect value duit? or both?
Mengapa simpan emas? Sebab nak Untung atau Protect value duit? or both?
Assalamualaikum pembaca sekalian, Apa khabar? Diharapkan agar segalanya indah-indah belaka, baik dari segi kesihatan mahupun kewangan. Berbalik kepada persoalan di atas, kebanyakan mereka yang belum lagi pernah beli emas sering confuse dengan fungsi emas iaitu:
  • Kerana nak untung
  • Protect atau Melindungi nilai wang dari Inflasi
Saya akan mulakan dengan point ke (2) terlebih dahulu kerana mudah nak fahamkan. nilai merosot Semestinya anda setuju tentang 2 perkara berkaitan gambar di atas:
  1. Harga barang akan semakin meningkat
  2. Harga barang tahun yang akan datang tidak akan kembali seperti 10-20 tahun sebelumnya!
kemerosotan-nilai-wang-ringgit-malaysia Anda setuju? Baik, kita teruskan dibawah.. Kalau tak setuju anda boleh tutup terus link artikel ini. IMG-20150404-WA0054 Kenyataannya harga emas memang turun naik tapi dalam jangka yang panjang nilainya pasti meningkat. Kita ambil contoh di atas. Di sini anda sudah boleh dapat tahu dari mana datangnya untung menyimpan emas bukan? Apa 'dalil' atau bukti yang emas adalah kalis inflasi? Telah tercatat dalam sejarah malah disebut dalam zaman Rasulullah saw tentang perkara ini iaitu:
  1. Harga seekor kambing lebih kurang  1 Dinar Emas (4.25 gram)
  2. Harga seekor ayam lebih kurang 10 Dirham Perak (dapat beli 3 ekor ayam)
6472459_orig