public-gold-logo-maroon
10 Tips Travel dengan anak-anak kecil
Home » Travel  »  10 Tips Travel dengan anak-anak kecil
10 Tips Travel dengan anak-anak kecil
Hai.. Jika anda menemui entri ini bermakna anda sedang merancang percutian dengan anak-anak. Tahniah kerana tidak tinggalkan anak-anak di rumah!
My travel experience with my three heroes
Apa yang perlu kita lakukan jika ingin travel dengan mereka? Ada 10 tips yang ingin saya kongsi: 1) Bilangan hari travel Perlu tahu anak-anak tidak fit macam orang dewasa untuk travel lama-lama. Paling lama mungkin 12 hari. Dan mereka mudah demam jika lama sangat travel. So kita kena biasakan mereka bercuti jangka masa pendek terlebih dahulu jika anda merancang untuk travel jangka masa lama nanti. 2) Jumlah jam sehari Sediakan itinerari yang bermula pukul 9 pagi dan tamat pukul 8 malam. Anak-anak perlu rehat yang cukup jika mereka keletihan pasti akan meragam.
Iternary kami masa bercuti ke Melbourne dan Sydney. Of course isteri saya yang sediakan..
3) Bahagikan itinerari anda Pastikan itinerari anda adil. Maksud saya tempat-tempat yang ingin dikunjungi haruslah atas minat anda dan anak. Contoh: Anak-anak ikut kami melawat bangunan bersejarah selama satu jam kemudian kami ke kedai mainan atau playground selama satu jam. Jika dua jam masa diperuntukkan untuk shopping pastikan bawa mereka shopping barang yang mereka suka juga.
Harris enjoy kalau saya bawak macam ni..
4) Pelbagaikan kenderaan yang dinaiki Jika anda menyewa kereta, cari peluang untuk sesi naik bot, bas atau train. Anak-anak mudah bosan jika asyik naik kereta.
Menaiki kapal di Disneyland Hong Kong
5) Belanja makanan/minuman kegemaran Anda pasti tahu makanan/minuman kegemaran anak-anak kan? Contoh anak-anak saya suka makan macaroon. Jadi kami akan cari macaroon sebagai hadiah penghargaan. 6) Baju yang selesa Kadang-kadang apa yang kita rasa cantik dan selesa untuk anak, tidak bagi mereka. Jadi apa salahnya kita pilih baju kemudian tanya pendapat mereka yang mana mereka suka yang mana tidak. Contohnya anak-anak saya ( 5 dan 3 tahun) ada baju favourite yang mereka suka pakai. Dan kadang-kadang mereka request untuk pakai baju tersebut. Ada juga baju yang jika mereka pakai (saya pilih tanpa tanya pendapat anak) akan buat mood swing pada hari itu. Ha!Ha!Ha!. So better bincang dulu dengan mereka.
Kita sediakan pakaian yang sesuai dengan destinasi percutian agar mereka selesa dan tidak demam.
7) Berhenti rehat Ya saya faham jika pergi melancong macam-macam tempat kita nak pergi. Alang-alang sampai kan.. Tapi pastikan ada masa untuk anak berehat. Rehat fizikal dan minda. Berada di tempat tumpuan orang ramai memang serabut! Kalau kita pun rasa serabut anak lebihlah lagi! Bawa mereka duduk makan aiskrim atau ke tempat yang mereka boleh main kejar-kejar, main bubble, hilangkan stress mereka.
Bertuah Harris.. bukan main tinggi lagi bukit nak main Toboggan ni.
8) Sentiasa ada bekal makanan
Perut anak-anak tidak sama macam kita. Bila berhenti makan, kadang-kadang mereka belum rasa lapar. Pastikan ada bekal makanan untuk mereka makan dikala perut tiba-tiba lapar. Jika makanan ruji anak anda nasi, pastikan mereka makan nasi. Kalau perut kosong muntah nanti. Anda boleh bawa nasi impit atau nasi biasa. Atau beli di restoren halal, Insyaallah pasti ada. Selain itu pastikan bekalan air kosong (air masak/air mineral) sentiasa ada. Elakkan minum terlalu banyak air manis.
Anak-anak saya ni jenis adventourous.. So mudah sikit nak bergambar sana sini. Ni kat Blue Mountains
9) Bekal buah-buahan Bila travel rutin makanan akan berubah. Seboleh-bolehnya pastikan anak-anak makan makanan yang seimbang. Beli buah-buahan yang anak suka. Pastikan anak makan satu jenis buah sehari. Anak-anak saya memang suka delima dan anggur. Jadi kami akan beli untuk mereka makan.
10) Jangan marah anak
Kita pergi bercuti bukan pergi berperang. Jauhkan negative mood. Jika anak buat salah, cari idea untuk tackle masalah itu selain daripada marah. Elakkan bawa anak-anak masuk ke kedai yang boleh mengundang marah anda. Contohnya kedai barangan kaca. Yes kita sedia tahu apabila sibuk membelek pinggan mangkuk (berjam-jam) anak mudah bosan. Mereka mula main kejar-kejar dalam kedai. Dan kita cukup risau kalau ada barang terjatuh dan pecah. Jadi kalau perlu sangat ke kedai barangan kaca, pandai-pandailah bincang dengan pasangan anda. Mungkin anda seorang saja yang perlu masuk ke dalam kedai.
Pastikan setiap kali pergi ke lokasi baru, check keadaan pampers anak. If nak penuh tu, tukarkan aje..
Jauh perjalanan luas pandangan. Kita yang mencipta pengalaman menarik atau ngeri untuk anak-anak. Kunci utama kita perlu ADIL, BIJAK dan SABAR. Barulah semua orang happy! Adios! Nak menang emas percuma setiap minggu?
  1. Daftar di link ini: Register as Shopper 
  2. Buat pembelian RM30 dan anda akan berpeluang memenangi cabutan bertuah pada minggu berikutnya.
  3. Kalau setiap minggu beli amount RM30, maksudnya setiap minggu anda mungkin pemenang dicari!
  4. Ayuh daftar segera.