public-gold-logo-maroon
Tukar duit Hari Raya kepada simpanan emas
Home » Tips Simpanan Emas  »  Tips Pelaburan Emas  »  Tukar duit Hari Raya kepada simpanan emas
Tukar duit Hari Raya kepada simpanan emas
Saya teringat masa kecik-kecik dulu suka sangat ikut mak ayah pergi ziarah rumah keluarga dan rakan-rakan atas satu sebab. Dapat duit raya banyak! Jumlah paling banyak seingat saya, pernah mencapai RM500. Apabila masuk je kereta, sampul duit raya diberikan pada mak katanya untuk disimpan buat belajar di Universiti nanti.

Bagi kat mak, simpan dalam tabung ASB.

Sekarang ini, sendiri pula bergelar ibu bapa dan bezanya duit raya anak-anak saya tukarkan ke dalam bentuk emas sebagai dana pendidikan mereka. Apabila dikumpulkan, saya akan tambah sedikit untuk beli 1 Dinar emas. 

Di atas adalah harga 1 Dinar tahun 2015 sekitar RM597. Hari ini 1 Dinar dah capai RM765! Tanpa perlu buat apa-apa, beli dan simpan.
Berat 4.25 gram, ketulenan 999.9

Pendapat peribadi saya, daripada dibelanjakan terus wang untuk beli mainan, lebih elok untuk disimpan. Kita tak tahu  kelak-kelak perlukan wang yang banyak untuk masuk Universiti. Lagipun mainan ni, tak pakai lama pun. Kebanyakannya cepat rosak.

Sekarang ini lebih mudah kerana Public Gold telah memperkenalkan akaun emas Gold Accumulation Program atau singkatannya GAP. 
Kini kita boleh mula simpan emas hanya serendah RM100 (jika harga semasa bertarikh 11 June 2018 bersamaan 0.556 gram emas). Kalau nak beli 1 gram harganya RM180, selepas transfer duit dalam akaun emas anak anda tertera 1 gram. Kalau duit raya mencapai RM360 boleh beli 2 gram terus. Senang bukan? Nanti, bulan depan kalau ada duit lebihan belanja anak-anak kita tambahkan lagi jumlah gram dalam akaun mereka. Duit raya adalah salah satu strategi saya untuk kumpul 100 gram emas dalam masa 5 tahun untuk dana pendidikan anak-anak. Baca sini untuk tahu lebih lanjut.

Baik, cara untuk membuka akaun GAP anak-anak sangatlah mudah. Berikan maklumat dibawah dan hantarkan ke 019-8884452 (Hafizul Hakim Bin Haji Mohamad Kerta):

  1. Nama Penuh Anak & IC
  2. Nama Penuh & IC Penjaga
  3. Email Address
  4. No Telefon
  5. Sertakan bukti pembayaran (snapshot gambar jelas).
Transfer duit ke nombor akaun Public Gold (salah satu dari dibawah):
  • Public Gold Marketing (Maybank) - 5571-3923-8048
  • Public Gold Marketing (Public Bank) - 3167-52-0833
Nota: Jangan risau, nombor IC itu bukan nombor sebenar anak dan isteri saya. (sebagai contoh sahaja) Public Gold akan menghantar login ID melalui email dalam tempoh 24 jam bekerja untuk akses penyata online. Nota Penting:
  • Jika anda hendak membuka akaun GAP kepada 2 orang anak sila pastikan transaksi resit pembelian emas adalah berasingan. 
  • Anda boleh withdraw emas fizikal dari akaun GAP ini. Pastikan ada baki minima 1 gram untuk pastikan status akaun GAP kekal aktif.
  • Untuk keluarkan emas fizikal 4.25 gram (1 dinar emas), anda mesti ada 5.25 gram di dalam akaun. 1 gram ditinggalkan sebagai baki minima.
Jika ada sebarang pertanyaan, klik butang whatsapp disebelah kanan skrin anda. Saya sedia membantu. Terima kasih!
  • Hafizul Hakim Bin Haji Mohamad Kerta
  • Double Star Master Dealer Public Gold (PG000839)
  • HP: 019-8884452
  • FB: Hafizul Hakim