public-gold-logo-maroon
Hampir 90% Isi Rumah Di Malaysia Tidak Ada Apa-Apa Simpanan Langsung
Home » Saving  »  Hampir 90% Isi Rumah Di Malaysia Tidak Ada Apa-Apa Simpanan Langsung
Hampir 90% Isi Rumah Di Malaysia Tidak Ada Apa-Apa Simpanan Langsung
Laporan Pembangunan Manusia Malaysia 2013 Mendedahkan Majoriti Rakyat Negara Ini Tidak Mempunyai Aset Kewangan Yang Mencukupi Untuk Membantu Mereka Dalam Kecemasan.
Dana Kecemasan
  1. Majoriti rakyat Malaysia mungkin berada dalam kesulitan apabila berlaku kecemasan kerana mereka tidak mempunyai aset kewangan atau simpanan di bank dalam apa jua bentuk pun, dedah Laporan Pembangunan Manusia Malaysia 2013.
  2. Lebih daripada separuh atau 53% daripada isi rumah di Malaysia tidak mempunyai aset kewangan, manakala satu dalam tiga rakyat Malaysia tidak mempunyai akaun, kata laporan yang ditauliahkan oleh Program Pembangunan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNDP) itu.
  3. Menurut Laporan Itu, Satu Daripada Dua Rakyat Malaysia Tidak Mempunyai Aset Kewangan Yang Boleh Dicairkan Segera. Kaum Melayu Pula Mencatat Angka Tertinggi Sebagai Mereka Yang Tidak Mempunyai Aset Tersebut.
Hampir 90% rakyat Malaysia tak ada dana kecemasan langsung!
Isi rumah luar bandar adalah yang paling tinggi yang tidak mempunyai sebarang aset kewangan (63%), berbanding dengan 45% daripada isi rumah bandar, dan mengikut kumpulan etnik, Bumiputera dan Melayu mencatatkan angka tertinggi sebagai mereka yang tidak mempunyai aset tersebut.
"Antara kumpulan etnik, kira-kira 57% daripada Bumiputera bukan Melayu dan 55% orang Melayu tidak mempunyai aset kewangan, dengan angka bagi orang Cina dan India masing-masing pada 45% dan 44%." "Dalam erti kata lain, kira-kira satu daripada dua orang Melayu, Bumiputera bukan Melayu, Cina dan India tidak mempunyai aset kewangan yang boleh dicairkan segera, menjadikan mereka terdedah sekiranya kehilangan pendapatan atau pekerjaan secara kejutan,” dedah laporan itu.
Walaupun Malaysia Mencatatkan Kadar Tabungan Negara Yang Agak Tinggi, Satu Daripada Tiga Rakyat Malaysia Dilaporkan Masih Tidak Mempunyai Akaun Kewangan
Image from hkl.gov.my
Image via hkl.gov.my
Satu dalam tiga rakyat Malaysia juga tidak mempunyai perbankan atau akaun kewangan, manakala di kalangan kumpulan bawah 40%, angka itu lebih tinggi, pada 50%. "Dalam erti kata lain, satu daripada dua rakyat Malaysia yang berpendapatan rendah tidak mempunyai apa-apa akaun kewangan. Akses kepada kredit formal (atau kekurangan daripadanya) juga boleh menjadi sebab bagi ketiadaan aset kewangan," kata laporan tersebut. Laporan itu menyatakan walaupun secara relatifnya Malaysia mencatatkan kadar tabungan negara kasar yang agak tinggi, sebahagian besar daripada tabungan itu datangnya daripada sektor korporat. Selain itu, Laporan Itu Menyatakan 88% Isi Rumah Tidak Mempunyai Sebarang Pendapatan Daripada Simpanan Manakala 57% Pula Merekodkan Pendapatan Sifar Daripada Pelaburan
Laporan itu tidak mengambil kira simpanan yang dipaksa, seperti Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), kerana mereka tidak ada akses kepada simpanan itu sekiranya berlaku kejutan kepada pendapatan atau pekerjaan. Memetik angka Kajian Pendapatan Isi Rumah (HIS), menyatakan hampir 90% dan 86% daripada isi rumah luar bandar dan bandar, masing-masing, tidak mempunyai simpanan, manakala majoriti isi rumah pada 88% tidak mempunyai sebarang pendapatan daripada simpanan mereka. Sementara itu, 57% daripada isi rumah di Malaysia dilaporkan mempunyai pendapatan sifar daripada pelaburan, dengan angka bagi isi rumah di bandar dan 50% isi rumah luar bandar pada 66%, menurut perangkaan yang diambil daripada pendapatan dividen yang diperoleh. Data Daripada Simpanan KWSP Pula Mendedahkan Hampir 70% Rakyat Malaysia Berumur 54 Tahun Mempunyai Simpanan Kurang Daripada RM50,000 Yang Dijangka Hanya Mampu Menampung Kehidupan Untuk Tempoh Kurang Lima Tahun
Image from news.abnxcess.com
Image via news.abnxcess.com
Pecahan data daripada simpanan KWSP pada 2013 menunjukkan maklumat yang sama membimbangkan: 90% rakyat Malaysia menghampiri umur persaraan tidak mempunyai dana yang mencukupi untuk mengekalkan gaya hidup asas untuk lebih daripada lima tahun. "Data daripada KWSP menunjukkan pada akhir 2013, kira-kira satu perlima daripada rakyat Malaysia yang menghampiri umur persaraan (yang berumur di antara 51-55 antara) mempunyai kurang daripada RM20,000 dalam simpanan, manakala hampir 70% daripada mereka yang berada di umur 54 tahun mempunyai simpanan kurang daripada RM50,000. "Dalam erti kata lain, dengan menganggap perbelanjaan bulanan sebanyak RM900 sebulan, simpanan yang boleh mengekalkan gaya hidup asas mereka untuk 1.8 tahun, manakala bagi yang kedua, angka itu berdiri pada 4.6 tahun." Ia Juga Menjelaskan Simpanan KWSP Yang Rendah Adalah Disebabkan Hakikat Majoriti Rakyat Malaysia Memperoleh Pendapatan Yang Rendah
"Pengagihan gaji bulanan kepada KWSP menunjukkan pada 2013, satu pertiga atau 2.1 juta ahli aktif mempunyai pendapatan yang kurang daripada RM1,000, lebih tiga perempat (76.8%) berpendapatan kurang RM3,000, dan kira-kira 90% berpendapatan kurang RM5,000 sebulan. "Seperti yang dijangka, ketidaksamaan dalam simpanan wajib agak melampau, di mana bahagian atas 1.7% daripada penyimpan KWSP mempunyai lebih banyak penjimatan daripada simpanan keseluruhan bawah 57% yang digabungkan," menurut laporan itu.
======
Tips simpan Dana Kecemasan dengan berkesan: Kumpul Dana Kecemasan